در سال 2012 ،گوگل پرده از الگوريتم ضد اسپم جديد خود برداشت. هدف اصلي اين الگوريتم مبارزه با لينک‌سازي‌هاي غيرطبيعي يا اسپم بود. بعد از مدتي اين الگوريتم جديد به واسطه توئيتي که توسط مت کاتس منتشر شد، با عنوان الگوريتم پنگوئن شناخته شد.


با اينکه اين نام به صورت رسمي توسط گوگل نيز تاييد شد، اما تا به حال فلسفه و علت انتخاب آن به شکل رسمي بيان نشده است. البته حدس‌هايي در اين مورد زده شده است، اما هيچکدام قانع کننده به نظر نمي رسند. در ادامه به توضيحي مفصل در مورد اين الگوريتم مي پردازيم و هر آنچه که بايد در مورد پنگوئن بدانيد را براي‌تان توضيح مي‌دهيم.


الگوريتم پنگوئن گوگل چيست


فلسفه پيدايش الگوريتم گوگل پنگوئن به روايت داستان


موتورهاي جستجو در آغاز فعاليت خود، موضوع يک مقاله يا محتوا را بر اساس کلمات کليدي موجود در صفحات سايت تشخيص مي‌دادند. بدين ترتيب که يک کلمه کليدي هر چه بيشتر در صفحه نشان داده مي‌شد، موتور جستجوگر تشخيص مي‌داد که اين صفحه مربوط به اين کلمه کليدي مي‌باشد و آن را در نتايج بالاتر نمايش مي‌داد. البته اين روش خيلي کارآمد نبود و افراد مي‌توانستند به راحتي با کپي پيست کردن کلمات (تا حدي که خواندن محتوا عملاً غير ممکن مي شد)، به رتبه بهتر دست پيدا کنند.


چندي بعد لينک‌ها نيز به عنوان يکي از فاکتورهاي مهم سئو و رتبه بندي سايت شدند؛ در واقع همان عاملي که به گوگل اجازه داد بازار موتورهاي جستجوگر را در ده? 90 احاطه کند. لَري پِيج، يکي از موسسين شرکت گوگل، PageRank را اختراع کرد که به گوگل اجازه مي‌داد بر اساس تعداد بک لينک‌ها ، کيفيت يک وب‌سايت را اندازه‌گيري کند. اين روش اندازه‌گيري به عنوان يکي از ابزارها در الگوريتم رتبه بندي کلي استفاده مي‌شد و توانست محبوبيت بسيار زيادي کسب کند زيرا روش خيلي خوبي براي تعيين کيفيت يک سايت بود.


روش PageRank فوق العاده موثر بود زيرا بر اين مبنا پايه‌گذاري شده بود که هر لينک به عنوان يک راي تاييد براي يک صفحه به شمار مي‌آمد. به طور مثال اگر صفحه‌اي کيفيت لازم را نداشت، هيچ لينکي دريافت نمي‌کرد. در واقع تئوري بيان مي‌کرد: هنگامي که فردي به وب‌سايتي (غير از وب‌سايت خودش) لينک مي‌دهد به اين معني است که صفحه مذکور منبع اطلاعاتي مفيدي به شمار مي آيد. در غير اين‌صورت نمي‌بايست اين صفحه لينک شود. همان‌گونه که شما يک رستوران بد به دوست‌تان معرفي نمي‌کنيد.


با اين حال طولي نکشيد که متخصصان سئو روش‌هايي را براي دور زدن قوانين گوگل و دست کاري PageRank و نتايج جستجوي کلمات کليدي يافتند. در همين راستا، گوگل نيز براي يافتن اين سايت‌هاي اسپم گونه، فعاليت خود را آغاز کرد. گذاري‌هاي متعدد و ارائه آپديت‌هاي منظم از روش‌هاي گوگل براي مقابله با وب سايت‌هايي بود که شايسته رتب? يک نتايج جستجو نبودند.


اين دور زدن‌ها موتورهاي جستجو و گوگل را وادار کرد که برخي از عوامل قرار گيري سايت‌ها در نتايج بالاتر را تغيير دهد و روش کلمات کليدي و لينک بيلدينگ خود را که قبلاً معرفي کرده بود، بي اعتبار کند؛ بدين ترتيب که معرفي الگوريتم گوگل پنگوئن روش‌هاي تنبيهي را براي سايت‌هايي که چنين اقدامات اسپم‌گونه‌اي انجام مي‌دهند، در نظر گرفته است.


الگوريتم پنگوئن گوگل چيست؟


الگوريتم پنگوئن راهي براي مبارزه با سايت‌هايي بود که قصد داشتند با استفاده از روش‌هاي غيرطبيعي مانند لينک‌سازي اسپم رتبه بالايي به دست بياورند. الگوريتم پنگوئن هنوز هم در حال فعاليت است و جزئي از هسته اصلي الگوريتم‌هاي گوگل است.


اين الگوريتم در فاصله‌هاي زماني مختلف به وبسايت‌ها مراجعه مي‌کند و در صورتي که نشانه‌هايي از لينک‌سازي اسپم يا روش‌هاي غيرطبيعيِ ديگر به دست بياورد، ممکن است سايت خاطي را جريمه کند.


پيش از معرفي الگوريتم پنگوئن، تعداد لينک‌ها نقش مهم‌تري را در امتيازدهي به وبسايت‌ها در هنگام بررسي گوگل ايفا مي‌کردند. به عبارت ديگر پيش از معرفي اين الگوريتم، ربات‌هاي گوگل در هنگام رتبه‌بندي نتايج، به وبسايت‌هايي که تعداد لينک بيشتري داشتند توجه بيشتري مي‌کردند و بدون توجه به کيفيت محتواي وبسايت آن را در بهترين رتبه هاي صفحه نتايج جستجو قرار مي‌دادند.


علت راه اندازي الگوريتم پنگوئن گوگل


الگوريتم پنگوئن گوگل دو شيوه خاص را هدف قرار داد:



  • طرح لينک ها – توسعه، کسب و يا خريد لينک ها از وب سايت هاي با کيفيت پايين يا غير مرتبط، موجب ايجاد يک محبوبيت مصنوعي در گوگل مي شد و اين کار در رنک دهي گوگل به سايت هاي محبوب و با کيفيت تر مشکل ايجاد مي کرد. براي مثال، براي مثال يک شرکت بيمه در تهران مي تواند با ايجاد نظرات و لينک هاي مصنوعي و تقلبي در فوروم ها خود را به عنوان «بهترين شرکت بيمه در تهران مطرح کند»، به صورت اشتباهي اين نوع سايت ها رنک خوبي دريافت مي کنند. يا ممکن است بعضي از کمپاني ها به بعضي از سايت هاي ديگر پول بدهند که در مقالات آن ها ظاهر شوند. مثلا در مقاله اي راجب به حيوانات خانگي لينکي به «بهترين کمپاني بيمه در تهران بدهد»؛ مي بينيد که محتوا هيچ ربطي به موضوع ندارد.

  • پر کردن کلمات کليدي – ايجاد يک صفحه با تعداد بسيار زيادي از کلمات کليدي يا تکرار کلمات کليدي با اين هدف که بتوانند رنک سايت خود را با ظاهر شدن اين کلمات کليدي در نتايج جستجو بالا بياورند.


به روز رساني‌هاي الگوريتم پنگوئن


زماني که الگوريتم پنگوئن براي اولين بار در سال 2012 شروع به کار کرد موجب تغييرات اساسي در نتايج جستجو شد. طبق آمار رسمي گوگل پنگوئن به صورت مستقيم در 3 درصد از نتايج تاثير داشت. البته تغييرات الگوريتم پنگوئن مرحله‌اي بود و با به‌روز‌رساني‌ها بعدي اين الگوريتم تاثيرات بيشتري از خود نشان داد. يکي ديگر از مهم‌ترين تغييرات و به روز رساني‌هاي اين الگوريتم در ماه مه 2013 منتشر شد و با اين به‌روزرساني 2.3 درصد ديگر از نتايج جستجو تحت تاثير اين الگوريتم قرار گرفتند.


همانطور که گفتيم براي اين الگوريتم به‌روز‌رساني‌هاي با اهميتي منتشر شد و تغييرات و بهبودهاي زيادي در آن صورت گرفت. بسياري از اين بروز رساني ها، حتي معرفي نشدند و تعدادي از آن‌ها نيز به طور رسمي توسط گوگل معرفي شدند. در ادامه به تغييرات و به‌روز‌رساني‌هاي الگوريتم پنگوئن که به صورت رسمي معرفي شدند مي‌پردازيم.


1- اولين معرفي الگوريتم پنگوئن (1.1) – 26 مارس 2012


در اين به‌روز‌رساني اطلاعات اين الگوريتم به روز شدند و تغييري در هسته اصلي الگوريتم رخ نداد.


با انتشار پنگوئن 1.1 وبسايت‌هايي که به سرعت اقدام به حذف لينک‌هاي اسپم خود کرده بودند، شامل بخشش شدند و بسياري ديگر از وبسايت‌هايي که در مرحله اول انتشار تحت تاثير قرار نگرفته بودند به دام افتادند.


2- به‌روزرساني الگوريتم پنگوئن (1.2) – 5 اکتبر 2012


در 5 اکتبر 2012 الگوريتم پنگوئن گوگل به روز شد و نتايج جستجو در زبآن‌هاي مختلف را تحت تاثير قرار داد. تا پيش از اين تنها سايت‌هايي که به زبان انگليسي بودند طعم پنگوئن را مي‌چشيدند.


3- تغييرات پنگوئن (نسخه 2.0) – 22 مه 2013


برخلاف به‌روز‌رساني‌هاي قبل، اين آپديت به تغييرات فني در هسته اصلي اين الگوريتم پرداخت و نحوه اثرگذاري در نتايج را تحت تاثير قرار داد.


با ايجاد اين تغييرات، 2.3 درصد از نتايج تحت تاثير قرار گرفتند. در اين الگوريتم گوگل از صفحه اصلي و دسته بندي‌هاي مهم وبسايت‌ها پيش‌تر رفت و همه صفحات را براي پيدا کردن شواهد لينک‌سازي اسپم بررسي کرد.


4- نسخه 2.1 براي تصحيح سريع نسخه 2 – 4 اکتبر 2013


بعد از به‌روز‌رساني نسخه 2.0 گوگل نياز به تغييرات بيشتري در اين الگوريتم مشاهده کرد. اين به روزرساني نيز بر يک درصد نتايج جستجو تاثير گذاشت.


5- به‌روزرساني اطلاعات الگوريتم پنگوئن (3.0) – 17 اکتبر 2014


اين بار نيز تنها تغييراتي در بانک اطلاعاتي گوگل و الگوريتم پنگوئن ايجاد شد و با اينکه از آن به عنوان تغييراتي گسترده ياد شده، اما تغييري در هسته اين الگوريتم رخ نداد.


گوگل بسياري از وبسايت‌هايي که نسبت به جبران اشتباهات خود اقدامي کرده بودند را مورد بخشش قرار داد و بسياري از رتبه‌هاي آن‌ها را بازگرداند. طبق روال هميشگي وبسايت‌هايي که از رادار گوگل در امان مانده بودند به دليل استفاده از روش‌هاي کلاه سياه در دام پنگوئن گرفتار شدند.


6- آخرين به‌روزرساني رسمي (4.0) بعد از دو سال – 23 سپتامبر 2016


2 سال بعد از به‌روز‌رساني نسخه 3 الگوريتم پنگوئن، آخرين نسخه اين الگوريتم ارائه شد. با ارائه اين به‌روز‌رساني الگوريتم پنگوئن به هسته اصلي الگوريتم گوگل اضافه شد. ممکن است تصور کنيد که با اضافه شدن اين الگوريتم به اصل و اساس فعاليت گوگل، نحوه کار آن تغيير کرده است، اما اينطور نيست؛ در واقع با اين اتفاق نگاه گوگل به اين الگوريتم تغيير کرد.


با تغييراتي که در آخرين نسخه پنگوئن صورت گرفت نگرش گوگل در مورد سايت‌هاي خاطي و اسپمر تغيير پيدا کرد. از اين‌جا به بعد گوگل در بيشتر موارد به بي‌اثر کردن لينک‌هاي کم اعتبار و بي اعتبار کفايت مي‌کند و تا جاي ممکن از مجازات اين وبسايت‌ها خودداري مي‌کند.


الگوريتم گوگل پنگوئن روي چه مواردي حساس است؟


تمرکز الگوريتم گوگل پنگوئن بيشتر از هر چيزي برروي بک لينک‌هاي سايت شماست؛ بک لينک‌هاي زياد از سايت‌هاي کم ارزش و يا غير مرتبط، انکر تکست‌هاي بيش از حد سئو شده و يا استفاده از کلمه يا عبارت يکسان براي تمام بک لينک‌ها، در کنار استفاده بيش از حد کلمات کليدي ممکن است موجب جريمه شما توسط الگوريتم گوگل پنگوئن شوند.






    • لينک سازي اسپم (Link Schemes):






با اين وجود که لينک‌ها هنوز هم در رتبه بندي گوگل از اهميت ويژه‌اي برخوردارند و گوگل بارها اين موضوع را شفاف‌سازي کرده، بايد به خاطر داشته باشيد در عين حال به افراد هشدار داده‌اند که نبايد انرژي خود را تنها بر روي لينک بيلدينگ صرف کنند.


فرض کنيم شما يک سايت پنج صفحه‌اي داشته باشيد که هيچ سيگنالي از شبکه اجتماعي اجتماعي يا پيج رنک در آن وجود ندارد و در عين حال 5000 بک لينک براي سايت خود ايجاد کرده‌ايد. عملکرد سئو چنين وب سايتي غير معمول است. گوگل از خود خواهد پرسيد چرا چنين سايتي که هيچ فعاليت اجتماعي و مارکتينگي ندارد، چنين لينک بيلدينگ قوي دارد؟


از طرفي ديگر، اگر شما يک سايت معتبر داشته باشيد و به شدت بر روي آن کار کنيد، مثلاً محتواي خوب توليد کنيد، صفحات متعددي بسازيد، سيگنال‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي معتبر کسب کنيد و لينک‌هاي متني متعدد ايجاد نماييد، به دست آوردن 5000 لينک براي وب سايت شما کاملاً طبيعي به نظر مي‌رسد. اگر فعاليت در شبکه‌هاي اجتماعي و روابط عمومي را به تمامي فعاليت‌هاي بالا اضافه کنيد، يک الگوي معتبر براي کسب و کار خود خواهيد داشت.


بنابراين لينک بيلدينگ براي سئو بسيار مهم است، اما لينک تنها يک مورد از فاکتورهاي متعددي است که توسط گوگل مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نمي‌تواند به تنهايي نشان دهنده اعتبار و هويت يک سايت باشد. در حقيقت، به دست آوردن تعداد زيادي لينک ممکن است به خاطر فعاليت‌هاي بازاريابي عالي باشد. بنابراين بهتر است به دنبال روش‌هاي لينک بيلدينگ پيشرفته براي خود باشيد. در اين شرايط متوجه خواهيد شد که در يک مسير درست حرکت مي‌کنيد.






    • پر کردن صفحه با کلمات کليدي (Keyword Stuffing):






اگر با علم سئو آشنايي داشته باشيد، حتماً عبارت Keyword Stuffing را شنيده‌ايد. زماني که کلمات کليدي خود را پيدا کرديد، سعي کنيد بيش از حد بر روي آن تاکيد نکنيد. ومي ندارد از کليدواژه مورد نظرتان در هر جمله استفاده کنيد! به خاطر داشته باشيد که استفاده بيش از حد از يک کلمه کليدي در محتوا نتيجه مع خواهد داشت و هيچ کمکي به رتبه بندي سايت‌تان نمي‌کند.


خواندن چنين متني بسيار دشوار است و هيچ کاربري علاقه ندارد محتوايي که تنها براي موتورهاي جستجو نوشته شده است را مطالعه کند. همچنين، اگر محتواي خود را بيش از حد براي موتورهاي جستجوگر بهينه سازي کنيد بايد با گوگل پنالتي دست و پنجه نرم کنيد. با استفاده از افزونه Yoast به راحتي مي‌توانيد از چگالي کلمات کليدي در متن‌تان مطلع شويد. پلاگين Yoast به شما مي گويد که 2.5% از متن شما بايد بر روي کلمه کليدي مورد نظرتان تمرکز داشته باشد. در صورتي که چگالي کلمات کليدي بيش از اين مقدار باشد، پلاگين Yoast به شما هشدار خواهد داد.


اشتباهات رايج درباره الگوريتم پنگوئن گوگل


يکي از مسائل جالب در مورد دانش سئو اين است که هميشه فرضيات و آزمايش‌هاي جديدي در مورد آن (از منابع غير معتبر) مطرح مي‌شود. همين موضوع باعث شده تا اشتباهات زيادي در مورد الگوريتم‌هاي گوگل مطرح شود. در ادامه به چند مورد از اشتباهات رايج درباره الگوريتم پنگوئن مي‌پردازيم.


1- آيا پنگوئن يک نوع جريمه است؟


خير. پنگوئن يک جريمه نيست. يکي از بزرگترين اشتباهاتي که در مورد الگوريتم پنگوئن وجود دارد، اين موضوع است که بسياري از افراد از الگوريتم پنگوئن با نام جريمه پنگوئن ياد مي‌کنند. در حاليکه پنگوئن بخشي از هسته اصلي الگوريتم گوگل است.


2- گوگل در صورت جريمه شدن وبسايت به شما اطلاع مي‌دهد؟


اشتباه رايج ديگري که در مورد الگوريتم پنگوئن وجود دارد اين است که گوگل، در صورتي که وبسايت شما را جريمه کند به شما اطلاع‌رساني مي‌کند.


متاسفانه اين مسئله صحيح نيست. گوگل سرچ کنسول که تنها راه ارتباطي ما با گوگل است، هيچ اطلاعي در مورد دليل افت رتبه‌ها يا از دست رفتن جايگاه شما به دليل اعمال الگوريتم پنگوئن نمي‌دهد.


3- Disavow کردن لينک‌هاي مخرب تنها راه رهايي از جريمه است؟


با اينکه اين روش بسياري از لينک‌هاي بي‌کيفيت و مخرب شما را بي‎اثر خواهد کرد، اما بايد بدانيد که مورد بخشودگي گوگل قرار گرفتن، نيازمند زمان و هزينه زيادي است.


بنابراين نيازي نيست تمام توجه خود را به سمت حذف و بي‌اثر کردن لينک‌هاي مخرب ببريد و بهتر است همزمان به کسب لينک‌هاي طبيعي و معتبر نيز بپردازيد. اين کار احتمالا به افزايش اعتماد گوگل و بازگشت زودهنگام جايگاه شما کمک مي‌کند.


4- رفع جريمه الگوريتم پنگوئن غير ممکن است؟


اين موضوع کاملا مردود و اشتباه است. با اينکه رهايي از جريمه فرآيندي زمان‌بر و دشوار است، اما در صورتي که به خوبي آن را اجرا کنيد مي‌توانيد مورد بخشودگي الگوريتم پنگوئن قرار بگيريد.


چگونه بفهميم که سايت ما براي الگوريتم پنگوئن مناسب است؟


در ابتدا بهتر است که تفاوت بين پنگوئن و پنالتي دستي براي لينک هاي غير طبيعي را بفهميم. به طور خلاصه، پنگوئن يک ايندکسِ گوگل براي همه وب سايت ها است، در حالي که پنالتي دستي مخصوص يک وب سايت است که گوگل تصميم مي گيرد آن را به عنوان اسپم شناسايي کند. اين پنالتي هاي دست ممکن است نتيجه گزارش سايت به عنوان هرمه توسط کاربران باشد، و اين امکان نيز وجود دارد که گوگل سايت هايي را بصورت دستي نظارت کنند و حساسيت بيشتري روي آن ها به خرج بدهد. مانند سايت هاي پرداخت وام نيازمند توجه بيشتري نسبت به سايت هاي شيريني پزي هستند.


اگر فکر مي کنيد سايت شما به خاطر اين بروز رساني ضربه خورده است، ابتدا توجه کنيد کنيد اين نوسانات سايت شما به خاطر نواسانات فصلي نباشد(براي مثال ترافيک سفره هفت سين بعد از ارديبهشت مطمئنا کاهش پيدا مي کند). به دقت بررسي کنيد که کلمات کليدي شما و لينک هايتان توسط گوگل به عنوان اسپم شناخته نشوند و هر جايي که امکان داشت در آن بهينه سازي انجام دهيد.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

چت قشم,قشم چت,درگهان چت,چت درگهان,خليج چت,چت خليج,چت بندر شيشه آسام پارس توليد پارتيشن و نرده شيشه اي رويال بک لينک Katrina Rachel Amy دستگاه خشک کن ميوه Julie Desiree Elizabeth